7 anys de la mort de Josep Uclés

Avui fa 7 anys de la mort de l’artista Josep Cifuentes Uclés (Badalona 1952-La Roca del Vallès 2013), conegut com a Uclés. Pintor, il·lustrador i escultor format a l’Escola d’Arts Aplicades i Oficis Artístics de Badalona i a la Universitat de Barcelona, va desenvolupar una brillant carrera internacional arribant a exposar a París, Milà, Brussel·les, Amsterdam o Los Ángeles.

La seva obra ha estat objecte de diversos llibres i catàlegs. Entre els crítics i escriptors que n’han parlat, cal citar Glòria Bosch, M. Mercè Marçal, Julià de Jòdar, Vicenç Altaió, Sam Abrams i Matthew Tree.

Sempre va mantenir relació amb el Museu de Badalona (hi havia fet la primera exposició), on el 1987 va presentar la mostra itinerant Històries d’olors, amb 19 obres sobre paper inspirades en moments diferents de la història de la ciutat que van ser adquirides pel Museu. Més endavant, el 2006, va fer-hi una altra exposició acompanyada d’un catàleg, amb el títol Manual de supervivència en una gran ciutat. Poc temps després l’Ajuntament li va adquirir l’obra Ajuda’m que ara es pot veure al vestíbul del Viver, i que ens mostra el món oníric i surrealista tan propi i característic de l’artista.

L’any 2014, ja mort Uclés, l’Ajuntament de Badalona i el Museu de la ciutat, en col·laboració amb el Museu de Granollers, li van dedicar una exposició retrospectiva, que va ser comissariada pel crític d’art i poeta Vicenç Altaió i que va anar acompanyada de la publicació d’un llibre. La mostra va tenir lloc a la sala d’exposicions del Centre Cultural El Carme, que just aleshores es va batejar com a Sala Josep Uclés.